Hemma…

Så.. 10 dagar har gått och äntligen hemma.

Meditation i 10 dagar. Upp vid 4 för att sova vid 21. En meditationsteknik där vi skannar av kroppen och känner av kroppens förnimmelser och accepterar dem oavsett för vad de är, utan att reagera att de är behagliga eller obehagliga. För de uppstår och försvinner. Och jag kan väl säga att jag har aldrig varit med om så mycket fysisk smärta. Jag trodde att jag skulle dö vid några tillfällen. Denna teknik renar sinnet från ilska, begär, rädsla och allt lidande som vi samlat på oss. Dock är det inte något retreat som gör mig fri från lidande efter bara 10 dagar, utan det är gäller att arbeta med detta under hela livet… Och förhoppningsvis kommer detta göra att jag blir en mer harmonisk människa…

Igår började vi prata med varandra och jag kan säga att det kändes väldigt konstigt att prata igen, efter att ha varit tyst i 10 dagar. Det var inte svårt att avstå prat. Tvärtom. Det gick väldigt lätt. Men denna smärta… Jösses.. Jag var beredd på att det skulle vara jobbigt. Men inte SÅ jobbigt.

Idag var jag helt slut när jag kom hem. Jag försökte sova men kunde inte. Att komma tillbaka till verkligheten var ganska jobbigt och jag har haft ångest hela dagen. Men jag har haft en katt som förmodligen har saknat mig och ligger jämte mig i soffan. För idag blir det inte många knop. Bara parkerat röven i soffan med en påse godis och kollar tv.

 

Men, trots smärtan kan jag VERKLIGEN rekommendera er detta. Vill du läsa mer så gå in här!

6 reaktioner på ”Hemma…

    • Det finns längre kurser, tror det var 20 dagar, 35 dagar och 45 dagar. Men för att få gå på längre kurser måste du gå ett visst antal gånger 10-dagars kurser. Men som det känns nu så blir det nog en sån här kurs varje år.
      Att göra denna sortens meditation släpper lös en massa psykiska spänningar och ångest är ju en reaktion i kroppen, så att jag känner såhär är bara bra. Då bearbetar jag mitt lidande! 🙂

      De var oroliga att min ångest skulle göra att jag inte kunde meditera då vi inte fick lämna salen på vissa sittningar, så innan vi började ville läraren ha ett enskilt samtal med mig. Dock lämnade jag aldrig salen hur dåligt jag än mådde. Många gick ut vid de sittningar vi fick lämna salen men jag kämpade och satt kvar. 🙂

    • Ja, gör det! Fast jag tror dock det är lättare att åka ensam. Annars undrar du nog över hur det går för henne istället för att fokusera på dig själv. Jag kände att det var skönt att jag var där själv till slut. Jag hade nog brytt mig för mycket om min kompis..

Kommentera

